Sukkerstop

Et par af mine søskende, en nevø, en svigerinde, min lillesøsters svigermor og min svogers niece er sammen med mig igang med en pause fra sukkerholdige fødevarer. 

Vi har dannet gruppen “Alle os der ikke sukker” hvor vi uddeler gensidig opbakning med løs hånd. Dem som har lyst deler også deres vægt, og noterer de undtagelser vi hver især har lavet for os selv. Det er hyggeligt, relativt uforpligtende og nemmere end jeg troede.

For mig begyndte det fjorten dage før gruppen opstod. Jeg holdt et oplæg og skulle stå på en scene foran en større samling kolleger. Jeg havde det godt deroppe, og oplægget gik som det skulle, men da jeg efterfølgende så billeder af mig selv fyldte jeg alt for meget. Jeg gider ikke at blive ved med at være så tyk, og sukkeret virker som et oplagt sted at starte for mig. Det står for langt den største del af mit overskydende energiindtag, og det er et sted hvor det faktisk er muligt for mig at sætte ind.

Et større vægttab kræver formentlig også mere motion, men det er der hverken tid eller overskud til i mit pendlerliv, så jeg må plukke de lavesthængende frugter først.

Siden beslutningen blev taget er jeg blevet budt på kage eller slik hver eneste dag. Det har alligevel overrasket mig. Hvis ikke det var for sukkerstoppet havde jeg jo spist det uden at ofre det ret mange tanker. Nu har jeg i stedet takket nej, hvilket har været virkelig nemt. Vel har jeg da haft lyst, men faktisk ikke mere end jeg sagtens har kunnet styre.

Det eneste som er kompliceret er at sige nej til dem jeg elsker. Dem hvor sukkeret er koblet sammen med følelser, og f.eks et ønske om at glæde og forkæle mig.

I dag har B haft en dejlig dag i Aarhus sammen med sin moster og lillebitte niece. De havde bagt, og B syntes jeg skulle have den allerfineste af kagerne. Det er ret meget vigtigere, end en regel jeg har lavet for mig selv. Vi aftalte derfor at dele den muffin som var til mig i fire stykker, et til mig, og et til hver af børnene. De resterende fem fik resten af familien efter aftensmaden, mens jeg nød en kop kaffe.

Der er også lavet undtagelsesregler for hele tre datoer i april hvor de to ældste børn og min mand har fødselsdag. De dage tæller traditioner og følelser naturligvis mere end sukkerstop, men ellers nyder jeg mit sukkerfrie liv.

3 thoughts on “Sukkerstop

  1. Pøj pøj med sukkerstoppet. Vi var også godt i gang, måske ikke så konsekvent, men så kom fødselsdagen. Vi prøver dog at komme op på hesten igen 🙂 og sikke fine kager B har bagt.

  2. Man kan virkelig mærke hvor stor og omsorgsfuld B er. Nanna har aldrig slappet så meget af omkring et barn som Idag. B er simpelthen den bedste store kusine Nanna kunne tænke sig. Jeg tror også snart jeg hopper med på sukkervognenen. Kærlighed til jer fra moster

Skriv et svar

