Hjælp i huset

  
Det er slet ikke usædvanligt at mit køkken ser sådan her ud, når morgenens kaos er passeret og de store børn er sendt i skole og børnehave. Lige nu hvor jeg har barsel bruger jeg noget af formiddagen på at rydde væk, fylde opvaskemaskine osv. Når jeg om alt for kort tid starter på arbejde igen, vil det mange dage stadig se sådan ud når vi kommer trætte hjem om eftermiddagen. Det frygter jeg bliver for belastende, og derfor har vi besluttet at vi skal have noget hjælp herhjemme.

Det ender sikkert med en au-pair. Vi har nogle forbehold. Først og fremmest skal vi lige vænne os til tanken om en som er her hele tiden. Vores voksentid er i forvejen sparsom, og jeg kan godt have svært ved at forestille mig overskud til også at rumme et ungt menneske, som er alene langt hjemmefra og derfor selvfølgelig også har brug for noget omsorg og opmærksomhed. Derudover er der alle de her historier om familier som udnytter deres au-pairs som billig arbejdskraft langt ud over det rimelige. Dem har jeg ikke lyst til at komme i bås med. Jeg prøver selvfølgelig at sige til mig selv at bare fordi andre gør det behøver jeg jo ikke, men selve begrebet au-pair giver mig altså en lidt forkert følelse.

I øjeblikket er der et stort pres af flygtninge og immigranter som søger tryghed og frihed i Europa og Danmark. Medierne flyder over med historier om de udfordringer det skaber at håndtere de mange ulykkelige mennesker. Nogle får asyl, andre skal sikkert sendes tilbage hvor de kom fra. Alle virker de til at skulle tilbringe ulideligt lang tid i venten og uvished.

Samtidig overvejer vi at hente et ungt menneske til Danmark for at hjælpe os med vores, i sammenhængen små, udfordringer. Jeg ved det er naivt, men jeg kan ikke lade være med at ønske at vi kunne hjælpe hinanden. Jeg tror såmænd der kunne være rigtig god integration i at være en del af min familie, og om jeg skal lære en fillipiner, en syrer eller en franskmand at kende er ikke så vigtigt.

Desværre er det ikke så simpelt. Der er givetvis massevis af regler, som gør det her til en umulig drøm. Det kunne bare være så fint, hvis vores behov for hjælp, kunne blive et andet menneskes mulighed for at tjene lidt penge, lære lidt dansk og tage et første skridt mod en værdig tilværelse i Danmark.

6 thoughts on “Hjælp i huset

  1. Ja det kunne være fint. Og hvor ville jeg ønske, at de allermest oplagte lavthængende frugter kunne plukkes i vores samfund.

    • Det kunne det, men nu har jeg læst lidt på mulighederne, og det kommer helt sikkert ikke til at ske.
      Vi må satse på at give en au-pair en god oplevelse her hos os i stedet.

  2. Det ville være en dejlig verden, hvis tingene på den måde kunne gå op i en højere enhed, men sådan er det desværre ikke skruet sammen.
    Min datter overvejede også au pair, men ikke ret længe, netop fordi hun/de ikke havde lyst til altid at skulle være omgivet, så at sige, af et ikke-familiemedlem. C valgte i stedet at gå hjemme. Det var/er ikke et økonomisk problem (de bor i England), men hun kan godt savne at have noget mere at rive i – for slet ikke at tale om det sociale samvær, det giver at have et arbejde uden for hjemmets fire vægge.
    Din situation er anderledes, og jeg kan godt forstå, at du har valgt au pair-løsningen.

    • Tanken om at gå hjemme har været oppe at vende hos mig rigtigt mange gange. Det kunne nok ikke lade sig gøre i vores nuværende rammer, men hvis vi rykkede til noget billigere kunne vi nok godt leve for en indkomst.
      Selv om jeg er vild med at have barselsorlov er jeg dog ikke parat til at opgive min karriere. Jeg vil gerne give mine børn den bedst mulige opvækst, men jeg vil også bruge min gode skatteyderbetalte uddannelse. Jeg tror trods alt børnene også er bedst tjent med en mor som lever i harmoni med den hun er, og for mig indebærer det også at være læge, selvom det kan være vældigt svært at få tiden til at slå til.

  3. Jeg kender et lægepar, for hvem det gjorde at de begge kunne have hver deres karriere og samtidig gav et ungt menneske fra Østeuropa mulighed for at være i Danmark. Mange af dem fortsatte med at studere i Danmark. De valgte unge kvinder med kørekort og ønskede dem ældre end lige 18.
    men du har ret, hvor ville det være godt hvis man kunne få enderne til at mødes på den måde. Jeg er vokset op med ung pige, som også boede hos os. Det var meget almindeligt dengang.

Skriv et svar

