Sommerferie og børn

Det kan ske at jeg glemmer et par principper. Kommer væk fra hvad det er jeg synes er vigtigt. I starten af denne ferie skete det lidt igen.

Jeg synes lange sommerferier er af stor værdi. Det skal være så det føles uendeligt for et barn. Alle børn fortjener at den ene fridag følger den anden i en lang, lang række. Man må gerne nå at kede sig lidt, og det skal i hvert fald være så det føles markant anderledes end hverdage afbrudt af korte weekends.

De syv uger som var standard da jeg var barn er svære at opnå når begge forældre maksimalt kan få tre uger i hovedferien, og når vi også synes det er vigtigt at have noget tid hvor hele familien holder fri. Så må vi glæde os over at sommerferie DUS og børnehave også har kvaliteter som adskiller sig fra hverdagen. Man kan f.eks bliver tvunget til at finde nye legekammerater, hvis de sædvanlige er taget på ferie. Det er faktisk ikke så skidt.

Alligevel synes jeg at vi kom til at give de store børn for kort ferie. Jeg var bekymret for om jeg ville blive for træt, hvis jeg skulle gøre det ordentligt for dem, samtidig med at jeg passede baby.

Bekymringen viste sig helt ubegrundet, for de 10 dage vi holdt før faren også fik ferie var så fine og nemme. De store vokser selvfølgelig med opgaven og er sagtens i stand til hjælpe sig selv, når jeg har hænderne fulde med lille H. De er tilmed glade og stolte over at kunne hjælpe til.

Rosen er klatret op i birketræet. Man burde nok beskære, men det ser så fint ud med de store lyserøde blomster mellem birkens sarte løv.

Rosen er klatret op i birketræet. Man burde nok beskære, men det ser så fint ud med de store lyserøde blomster mellem birkens sarte løv.

Næste år vil jeg prøve at huske det. Se om ikke bedsteforældre, faster, mostre og afspadseringskontoen sammen kan hjælpe til med at give mine børn en dejlig lang sommerferie.

 

2 thoughts on “Sommerferie og børn

  1. “Man må gerne nå at kede sig lidt” – hvor kan jeg godt lide dig for den bemærkning. Det er nemlig lige sådan det er. Det må meget gerne være sådan, at et barn – næsten, i hvert fald – begynder at glæde sig til at komme i skole igen. Man får dem aldig til at indrømme det, men vi kan godt huske, hvordan det var, ikke?

  2. Jeg kan i hvert fald huske følelsen af en endeløs række af fridage, og den vil jeg så gerne at de også skal opleve. Ikke mindst fordi tid uden planer er en god lejlighed til at mærke sig selv og få gode ideer.
    Skolebarnet her i huset skal starte i første klasse. I den alder vil man godt sat ved at man glæder sig til alt det nye.

Skriv et svar

