En klog fætter

Vi har været til familiefest. Et træf i Vestjylland for Anna og Krestens efterfølgere. Anna og Kresten var min farmor og farfar, så det var faster og farbrødre, fætre og kusiner plus en hel masse børn.

Festen var lige som familiefester skal være. Uformel og afslappet. Voksne sad og stod rundt omkring. Snakkede og opdaterede hinanden. For manges vedkommende var der gået rigtigt længe siden sidst. Børnene legede. Inde og ude og på kryds og tværs. Der blev både spillet bold og snittet i træ.

En af mine fætre var der med sine fire store, smukke børn. Dem har jeg aldrig før mødt, og han har aldrig mødt mine, så det må nok være mindst femten år siden vi sidst har set hinanden.

Han gjorde stort indtryk på mig, med sin måde at møde mit barn. Han satte sig ved siden af hende, gav hende hånden, præsenterede sig og spurgte om de mon havde mødt hinanden før. Derefter fortalte han om hvem han var og spurgte til hende.

Han mødte hende med andre ord som et ligeværdigt menneske. Det overraskede mig hvor bemærkelsesværdigt det var. Hvor anderledes end normen det forekom. Lige der blev jeg bevidst om hvor tit voksne ikke møder børn på den måde. Hvor tit vi enten kommer til at udspørge eller docere, istedet for bare at samtale åbent og interesseret. Lytte og spørge, men også give noget af os selv. Det var dejligt at se og min lille pige reagerede ved at glemme al generthed og slappe af i situationen.

2 thoughts on “En klog fætter

  1. Det var meget tankevækkende at læse om din menneskekloge fætter. Jeg vil skrive mig hans gode eksempel bag øret. Vi bliver jo netop så glade, når vores børn (store som små) mødes med respekt.
    God blog du har, i øvrigt … har for nylig fundet dig via Lene 🙂

    • Hej Ellen. Tak for din kommentar og de pæne ord om min blog. Den har ligget stille det sidste års tid, men nu håber jeg at kunne holde liv i den igen mens jeg har barselsorlov.

Skriv et svar

