Er det hårdt at være læge?

Ja, det er rocker-hårdt.

De første år svarede jeg nej på spørgsmålet, som jeg af en eller anden grund bliver præsenteret for ind i mellem. Jeg opfattede at den spørgende spurgte til det at have en hverdag fuld af sygdom og lidelse. Det synes jeg ikke er hårdt. Det er jeg i på en meningsfuld måde, og ofte kan jeg gøre noget for at mindske lidelsen, eller i hvert fald sætte den i et perspektiv for patienten og de pårørende.

Det er mit job, og det nyder jeg. Stadig.

Det hårde er de krav der bliver stillet til os. Ikke kravene om at være grundige, samvittighedsfulde og opdaterede. Dem er jeg helt og aldeles med på, men kravene om at arbejde langt ud over de 37 timer om ugen som vi får løn for. I modsætning til en anden faggruppe som har været i vælten dette forår får læger ikke løn for forberedelse.

VI FÅR IKKE LØN FOR FORBEREDELSE!

Det vil sige at en patient som måske har haft en kræftsygdom og er i et kontrolforløb, møder en læge som ikke har haft mulighed for at læse journalen før den ambulante kontakt. Det er respektløst og useriøst. Det giver dårlig patientbehandling og en usle arbejdsforhold. Og allervigtigst så øger det selvfølgelig risikoen for at vigtig information går tabt, til fare for vores patienter.

Heldigvis, eller skulle jeg måske skrive desværre, så læser de allerfleste læger op på patienterne før vi skal se dem. Det gør vi for at bevare den faglige standard, for at kunne holde hverdagen ud og for at kunne se os selv og patienterne i øjnene. Vi gør det i vores fritid, i pauserne, på gangene på vej fra A til B osv.

Vi får heller ikke løn for så meget andet af det vi laver og skal lave. Nogengange er det fair nok. Jeg ønsker ikke afregning minut for minut. Lidt interessetimer vil jeg gerne yde, når nu jeg har fået lov at have et af verdens mest givende job. Men jeg ville gerne have lidt rimelighed ind i tabellen. Jeg er så ked af at være med i en konkurrence hvor det er et direkte handicap også at være mor, gårdejer og alt muligt andet.

I morgen er der frist for indsendelse af ansøgninger til hoveduddannelse i hæmatologi. Jeg søger igen. Og håber og tror selvfølgelig. Men der er en ansøger med Phd. Det kan jeg ikke konkurrere med. Og jeg kommer heller ikke sådan lige til det, for jeg vil mere end min karriere. Jeg vil også livet med min familie, og især vil jeg være tro mod mig selv.

Køer og syrener i aftensol

Køer og syrener i aftensol

2 thoughts on “Er det hårdt at være læge?

  1. Det er ikke rimeligt, hverken for jer eller patienterne. Men den eneste måde at lave det om på er vel at der er nogen der siger stop.

    Jeg har hørt at det samme stille og roligt sker i advokat branchen. Der var, og er nok stadig, normen at man arbejde mange, mange timer. Om det er rigtigt ved jeg ikke helt, men jeg tror der. Men det ændrer sig, når de unge begynder at insistere på at de også vil være forældre og alt muligt andet.

    Det er ikke nemt at skulle være en af dem der går forrest, og siger at der er noget der skal laves om, men hvis der er nogen der kan klare det, så er det da dig.

    • Kære Søren
      Jeg fik aldrig svaret på din kommentar. Det er jeg ked af, for dine ord varmede mig.
      Jeg ved ikke hvor meget jeg kommer til at kæmpe for lægers arbejdsforhold. Jeg tror min tid i fagforeningen er ovre, men jeg kæmper min egen stille kamp, ved at insistere på at gøre det på min måde. Ved jobsamtalen var der endnu engang tydelig hentydning til at jeg kunne få en stilling hvis jeg ville søge geografisk bredere, og dyb uforståenhed overfor at daglig pendling i fem år simpelthen slet ikke er acceptabelt for mig. Jeg ved jeg er vældigt priviligeret, for der er altid arbejde at få for mig, og jeg vil altså til enhver tid vælge andet speciale før jeg vælger at være så sent hjemme at jeg aldrig kan følge med B til ridning.

Skriv et svar

