Aftensang

Min bror gør det, og det ændrede nærmest hans liv. Lene gør det, og beskriver det med stor glæde. Nu gør jeg det også. Løber. Ikke så tit, ikke så langt, og bestemt ikke hurtigt, men jeg gør det. Og nyder det.

Jeg gør det selvfølgelig lidt af de sædvanlige grunde – jeg vil gerne være i bedre form, og kunne godt tænke mig at tabe nogle af de kilo som stadig hænger på efter graviditeterne. Men især gør jeg det for at komme ud i naturen. For at genopdage at naturen, ligesom kunsten og kærligheden, er en af de direkte veje til dyb livsglæde for mig. Jeg kan huske at det var sådan. Jeg kan huske den nærmest øjeblikkelige lykkefølelse når jeg cyklede gennem skoven til min kolonihave i Aarhus. Men det er alt for længe siden jeg har oplevet det. Eller var, for så fandt jeg på at løbe. Og nu er jeg på vej tilbage i den del af mig selv.

Det kræver tilvænning at huske på at det også er en måde at slappe af. Når børnene er lagt i seng og jeg synes jeg fortjener at gøre noget for mig selv, så skal jeg lære at en tur i skoven med løbeskoene på faktisk giver mig mere følelse af forkælelse og egenomsorg end tid tilbragt på sofaen med strikketøjet.

Jeg bevæger mig omkring i det fantastiske landskab lige her hvor jeg bor. I skumringen genlyder skoven af tusinde småfugles aftensang. Det er mageløst.

Ved søen lød en anden musik. Nogle mennesker havde lavet bål og medbragt en ghettoblaster. Jeg kunne ikke se dem, og de kunne  nok heller ikke se mig, men jeg løb forbi med smil på læben. Trangen til at komme ud er et vilkår alle mennesker deler når det er maj og foråret vælder i og omkring os.

IMG_6937

5 thoughts on “Aftensang

  1. Hvor er det bare dejligt at læse, Laura. Hatten af for dig, det er så sejt, at du som småbørnsmor kommer ud og løbe. Og du beskriver så godt glæden ved at løbe i naturen og se de små ting omkring en 🙂

    • Tak, Lene. Jeg er også rigtigt glad for det. Så du den lille hilsen i form af ordet vælde? Det dukkede op da jeg tænkte på et ord til at beskrive følelsen, og det er jo nok fordi du har skrevet om for nyligt.

  2. Ja, det ændrede mit liv. Heldigvis til det bedre. Pludselig var jeg ikke længere i dårlig form, men havde til gengæld løbet et marathon 🙂

    En af mine kollegaer sagde engang at når han havde svært ved at komme af sted, så tænkte han over hvor mange gange han var kommet af sted, og havde fortrudt det. Det er sket for mig at det blev en dårlig oplevelse at løbe, men det er ikke ret tit.

    Tillykke med starten, det er tit det sværeste og god fornøjelse ude i naturen.

    • Tak Søren. Jeg synes det er ret fantastisk at du ikke bare er kommet i form, men også virker som om du er blevet så meget gladere og har fundet troen på at du kan skabe det liv du ønsker. Det er nok ikke løbets fortjeneste det hele, men udefra betragtet så det ud som om det startede der.

Skriv et svar

