Teater med børn

Jeg elsker kulturelle oplevelser med mine børn. Jeg elsker at se dem helt og aldeles suget ind i et univers. De æder det råt, og jeg glæder mig vildt på deres vegne over alle de kæmpestore musikalske, litterære og filmiske oplevelser de har foran sig.

Vi ser ikke meget fjernsyn, men de har alligevel et vist forbrug af Lille Nørd, Rasmus Klump, Kaj og Andrea og så videre. Filmene er en konsumvare for dem. Noget velkendt, som de bruger til at koble af med. Og som forældrene kan ske at ty til, hvis der er behov for nem underholdning, mens maden kommer på bordet. Mere hellige er vi trods alt ikke.

Teater er noget helt, helt andet. Teater er kæmpestort. Det er en særdeles aktiv oplevelse for B og M. Selvom de sidder musestille er det med alle sanser aktiveret, så de bagefter er nødt til at snakke og snakke og snakke om det for at få det hele på plads i de små hoveder. Det at levende mennesker med deres kroppe og ord kan skabe et univers fuldt af eventyr, gru, glæde og sjov, er så forunderligt og fascinerende. Jeg holder meget af det selv, men jeg synes det bliver hundrede gange større når jeg oplever det sammen med mine børn.

For ikke længe siden så vi “Cykelmyggen Egon” på Aalborg Teater. Se den hvis den kommer til en scene nær dig, for det er den fineste, fedeste forestilling. Lidt farlig når man bare er fire et halvt, men fuld af imponerende artisteri.

Skriv et svar

