Efel

Freja har endelig fået sin makker. Hun hedder Efel, er to år, og skulle meget gerne have sin første kalv i maven.

Freja og Efel

Hun er ikke helt så tam som Freja og derfor lidt svær at fotografere. Vi håber hun vænner sig til os lige så stille og lærer at blive klappet og spise fra hånden som Freja gør.

Navnet kom fra M. Vi ved ikke hvor det kom fra og hvilke associationer der ligger bag, men det var hans forslag, og efter en kompliceret afstemningsprocedure i familien er det det hun hedder. Jeg kan godt lide det. Det har en lidt mytologisk klang.

Som man kan se er hun fuldbæltet og noget mindre lodden end Freja.

Efel har mistet et øremærke og det går ikke. Loven kræver to, så vi har investeret i et mærke og en påsætningstang.

 

Med i æsken kom også de første fire numre til de kalve vi forhåbentligt en dag får. Det er relativt dyrt at have en besætning med to køer. Afgiften til kreaturregistret er et engangsbeløb på ca 800 kr årligt samt halvanden krone pr. dyr. Med to køer føles engangsbeløbet lidt overvældende, men det er lovpligtigt at have dem registreret, så jeg tror ikke der er noget at gøre ved det.

4 thoughts on “Efel

    • Tak for det, Lea. Vi er også glade for det, selvom ældstebarnet stemte for Frederikke eller Frida.
      Dit navn linker til en side om on-line-lån. Er det med vilje, eller er der sket en eller anden fejl?

  1. Af en eller mærkelig grund har jeg først nu fået dine sidste indlæg i min reader. Hjertelig tillykke med fødselsdagen, det var dejlige gaver, du fik. Og det er så skønt, når ens børn finder gode legekammerater. Håber I har fundet en barnepige.
    Jeg er lidt forarget over at I skal betale så meget for at have to køer. Det var vist billigere at købe kødet 😉

    • Hej Lene
      Jeg ved ikke helt hvad det er der sker imellem min blog og google-reader. Jeg har godt bemærket at de dukker sent op, også i min egen reader, mens f.eks dine så vidt jeg kan vurdere altid kommer næsten med det samme.
      Vi har endelig fundet en god barnepige. Hun har været på besøg og børnene var vilde med hende. På onsdag skal hun hente for første gang, men jeg er ikke det mindste bekymret. Det kommer helt sikkert til at gå godt.
      Der er ingen tvivl om at det ville være billigere at købe kødet, men vi nyder at kunne producere det selv, omend det stadig har lange udsigter.

Skriv et svar

