Operation Dagsværk

I dag er dagsværk-dag. Dagen hvor danske gymnasieelever donerer en dags arbejde for at unge i mindre velstillede lande kan få sig en uddannelse. I år skal overskuddet gå til genopbygning af skoler i det krigshærgede Irak.

Mediernes dækning af begivenheden har meget handlet om unge som ikke gider. Som bruger dagen til noget andet, og på den måde scorer en ekstra fridag, evt. ved selv at spytte de 300 kr. som et dagsværk berammes til, i kassen. Fred med det. Det er ærgeligt, og i strid med hele den fine tanke bag operation dagsværk, men hvis de unge ikke har lysten og overskuddet til det er der nok ikke meget at gøre ved det.

Heldigvis er der stadig nogen som gider. Derfor har der i dag været to gymnasiepiger og fjerne ukrudt på min gårdsplads. De hyggede sig, snakkede en del og var meget lidt effektive, men uanset hvad bliver 2 x 5 timers arbejde til lidt, så man kan godt se at de har været her.

Jeg hyggede mig enormt med at have dem. De var søde unge kvinder med en ro og harmoni over sig som jeg ikke besad i gymnasiealderen. De bevægede sig rundt i mit hus som havde vi kendt hinanden altid. Ingen overdreven respekt eller forsigtighed der. Jeg håber mine børn stoler lige så meget på deres plads i verden når de bliver unge mennesker i arbejdsduelig alder.

Skriv et svar

