Sund og rask

Læger joker ofte med at et rask menneske er en person som ikke er grundigt nok udredt. Der er lidt sandhed i det, for afvigelser og anomalier kan vi nok finde hos alle hvis vi leder længe nok.

Dermed bliver prædikatet rask pludselig langt mere subjektivt end det normalt bruges og tænkes. “Jeg er rask, fordi jeg har det så godt at jeg ikke føler behov for at blive undersøgt”. Den synsvinkel åbner op for en række problemer. Vi kender alle til den fortvivlende situation hvor et menneske føles sig syg, men ingen kan finde en årsag til lidelserne. Det ender ofte med en dybt frustreret patient som ikke føler sig taget alvorligt, og mister tilliden til at fagpersoner i sundhedsvæsenet tager ham eller hende alvorligt.

I min dagligdag møder jeg også af og til de ofte tragiske konsekvenser af holdningen “hvad der kommer af sig selv, skal også nok gå væk af sig selv”. Det er sørgeligt at stå med en patient som kunne være hjulpet eller endda helbredt på et tidligere stadie af sin sygdom, men hvor vedkommende simpelthen er kommet for sent. Om det så er angst eller tapperhed som har holdt dem hjemme er svært at vide. Jeg bilder mig ind at det fænomen er særligt udbredt her blandt de stolte, stovte nordjyder.

Det sidste års tid har jeg gæsteoptrådt i patientrollen. Det er hamrende svært som læge. Det er svært ikke at boble over af egne diagnostiske overvejelser. Det er svært at beskrive sine symptomer uden samtidig at tolke dem og det er svært ikke lige at tjekke blodprøvesvar og scanningsbeskrivelser, når jeg alligevel sidder med alle programmer åbne på jobbet.

I dag kom der svar på min MR-scanning og den viser normale forhold. Ingen skjult kræftsygdom, eller anden form for afvigelse fra det forventelige. Dermed slutter min udredning. Ikke fordi der er fundet en årsag til mine symptomer, men fordi der ikke er fundet noget farligt, og jeg dermed vælger at betragte mig selv som rask og leve med det som det er. Jeg var nemlig ikke god til at være patient, og selv om det har været et fint og ukompliceret forløb synes jeg det er alt for belastende at lede mere. Chancen for at finde noget behandleligt er selvfølgelig også svundet betragteligt efterhånden som de sandsynlige diagnoser er udelukket.

Der var engang lidt sommer – hvis nogen skulle have glemt det.

2 thoughts on “Sund og rask

    • Tak Lene. Det håber jeg også, men ellers lever jeg med det, og det skal nok gå.
      Jeg tænkte på jer da jeg kørte bag en mejetærsker på vores lille vej. Heromkring har de høstet i dag, men jeg kan forstå at det har regnet hos jer. Jeg håber I snart får tørvejr til at få afgrøderne i hus.

Skriv et svar

