Re-orienteret

Jeg blev som bekendt afslået. Dermed har jeg været nødt til at finde nyt arbejde. Både fordi fortsat ansættelse som reservelæge på hæmatologisk afdeling ikke ville kvalificere mig yderligere frem mod næste ansættelsesrunde, og fordi afdelingen ganske simpelt ikke har økonomi til at have flere ansat end de har uddannelsesstillinger til. Uddannelsesstillinger udløser penge fra regionen, idet afdelingen dermed bidrager til produktionen af speciallæger.

Afslaget kostede lidt tårer og nogle spekulationer, men væltede mig ikke af pinden. Jeg blev slået af en læge som er særdeles dygtig, arbejdsom og sympatisk, så jeg har hverken været specielt skuffet eller følt mig uretfærdigt behandlet. Det er marginaler som skiller os, og der skulle træffes et valg.

Situationen giver mig en mulighed for at lave noget andet og lære nyt på andre områder. Valget var ikke vanskeligt, og jeg er fra d. 1. august ansat i introduktionsstilling på onkologisk afdeling. Stadig Aalborg Sygehus, hvilket lidt er et must, da T skal pendle til Aarhus i et år fra 1. november.

Min onkologiske karriere startede i dag, og indtil videre ser det lovende ud. Jeg har fået tilsendt særdeles fint og detaljeret introduktionsmateriale i god tid. Den første måned er vagtfri. De første to uger er sat af til rundvisning, oplæring i diverse IT-systemer og en masse følgefunktioner for at lære hvordan alle arbejdsgangene er. Introduktion efter bogen, og det er langt fra en selvfølge. Der findes desværre stadig afdelinger som mener at unge læger lærer bedst ved bare at blive kastet ud i det. Det er ikke optimal læring, og det er fuldstændig uanstændigt over for patienterne.

Mine nye kolleger er søde og imødekommende. Der er et par kendte ansigter fra tidligere, for større er lægepopulationen i Aalborg trods alt ikke. Jeg glæder mig til at komme i gang med arbejdet, selv om jeg også ved at det er hårdt at være ny i en afdeling, fordi alt det praktiske fylder mere end lægearbejdet det første lange stykke tid.

Der er ikke andet for end at klø på og prøve på at huske at jeg nok skal lære det hele hen ad vejen. Og så ellers spørge og spørge og spørge.

Skriv et svar

