Bondesjæl

Sådan en har jeg. Sært nok, for jeg er født og opvokset i Århus. Jeg har boet på landet mindre end et halvt år af mit liv, og høstudbyttet har aldrig haft direkte indflydelse på min eller min families økonomi. Alligevel kan jeg ikke køre en tur uden at lægge mærke til hvordan afgrøderne står på markerne. Om det nu er ved at drukne i de våde somre, om det hele tørrer ud i de varme eller om kornet bliver slået ned at den heftige sensommerregn. Sådan har jeg haft det så længe jeg kan huske og jeg er også helt klar over hvor det kommer fra.

Jeg har arvet det fra min mor. Hun knyttede altid en kommentar til afgrøder og kreaturer når vi kom forbi dem. Hun lærte mig også at malke, passe småkalve, skære roer og den slags som hører med til en ordentlig opdragelse. På trods af at hun var sygeplejerske i alt den tid jeg kendte hende, tænker jeg også meget på hende som bonde. Måske mest fordi det var en side af hende som spillede meget sammen med noget i mig. Den medfødte bondesjæl tænker jeg.

Jeg er læge og kommer nok aldrig til at leve direkte af jorden, eller arbejde  med den. Det er et valg og helt fint med mig. Jeg bidrager til samfundet et andet sted og nyder bare at der også er en lille del af mig som har jorden under huden. Og så nyder jeg i øvrigt også at læse med hos Lene som både er sygeplejerske og landmandskone/kartoffelavler.

Skriv et svar

