Solbeskinnet påske og den store treårsdag

Påsken har været god for os. Solen har skinnet, både ude og indeni. Der har selvfølgelig været udfordringer, mindstemanden har været syg og T har skullet forberede sig til jobsamtale i morgen, men den vigtigste følelse jeg har lige nu er at det overordnet har været en god og meget tiltrængt ferie.

Vi er stadig et stykke fra at have overskud, men der er helt klart blevet fyldt på batterierne, så jeg ser med mere optimistiske øjne på den kommende tid, end jeg længe har orket. Lille M har nu været feberfri i halvandet døgn, og den kommende uge er blid. I morgen holder B og jeg fri i anledning af hendes fødselsdag, og torsdag skal jeg på kursus, så det bliver en kort uge på arbejdet.

Lillepigen blev fejret med en skøn tre års fødselsdagsfest langfredag. Det forunderligt kloge barn havde gjort meget klart at hun ville invitere farmor og farfar, bedstemor og bedstefar og faster . Ikke flere. Moderen foreslog forsigtigt nogle af fætrene, men det kunne der ikke være tale om.

På dagen var jeg taknemmelig for at hun tilsyneladende selv ved at fem gæster er det hun kan kapere. Så er hun centrum hele vejen igennem og kan nå at have god kontakt til alle i løbet af eftermiddagen. Store kaotiske børnefødselsdage skal vi nok få vores andel af, men indtil videre er det altså det trygge og overskuelige hun ønsker sig. Jeg er både glad og benovet over at hun selv er så bevidst om sine behov og ønsker og evner at sætte ord på dem.

Der blev spist frokost og kage, åbnet pakker og leget på stuegulvet og på legepladsen. Hvor er jeg dog heldig at være blevet mor til så smukt og klogt et barn.

I går holdt min søster T sin traditionsrige kvindefødselsdagsfest. Det var mesterligt. Festerne er altid gode, og jeg trængte i den grad til at komme ud og få både et glas champagne og en god snak om andet end børn og arbejde. B var med i Århus og hyggede sig hos sin moster S. Jeg blev vækket i morges af en strålende glad lille pige som i den grad var fyldt op af moster-nærvær at hun nærmest boblede. Det gjorde mig så glad at jeg næsten kunne abstrahere fra at det blot var fire timer siden jeg var gået i seng.

Sikke som vi trængte til noget glæde og overskud, og sikke jeg allerede glæder mig til den næste ferie!

6 thoughts on “Solbeskinnet påske og den store treårsdag

  1. Hjertelig tillykke med datteren og jeg synes, det er flot, at hun selv kan mærke, hvad der er godt for hende. Og flot at moderen lytter og ikke tænker, nej vi bør da også….
    God dag til jer 🙂

    • Tak Lene.
      Dagen i dag blev desværre ikke helt så idyllisk som jeg havde forestillet mig. Selvstændighedsalderen er meget påtrængende hos B lige nu, og selv om vi havde fri og masser af tid kan der godt komme konflikter ud af det. Kombinationen af at ville alting selv og så at blive afledt af andre impulser hvert andet øjeblik kan gøre det at komme ud af døren til et endeløst projekt, også selv om det vi skulle ud efter var absolut attraktivt for hende.
      Jeg vil gerne være tålmodig og rumme hende, men hold op som hun da kan udfordre mig. Det skal nok blive spændende når hun bliver 15 …

  2. Tillykke med hende. Det er rigtigt godt gået i den alder at kunne overskue hvad man gerne vil, og hvad der skal til for at man får en god fødselsdag. Og så er jeg ganske enig med Lene i at man ikke skal tænke (ret meget) på hvad man bør, men gøre det der er rigtigt.

    Og hvor er det godt at høre at det går den rette vej imod et større overskud. Der er måske langt igen, men meget er nemmere når bare tingene går den rette vej.

    • Tak Søren.
      Jeg tror faktisk jeg tænker usædvanligt over hvad man bør. Jeg var til fest i søndags hvor der bl.a blev talt en del om dårlig samvittighed. Det er ikke noget jeg har været så bevidst om, men når jeg taler med andre om det får jeg på fornemmelsen at de fleste plager sig selv mere med konventioner og dårlig samvittighed end jeg gør.
      Det kan godt være at jeg er naiv, men jeg forestiller mig at mennesker omkring mig selv er i stand til at sige til og fra, og at ingen går rundt med forventninger om at blive inviteret til B’s fødselsdag. Der er selvfølgelig nogle som vi går til fødselsdage hos, som kunne finde det passende at vi inviterede også, men så længe hun er så lille (og vi bor så småt) synes jeg at det eneste rigtige er at gøre det hun gerne vil og som vi ved fungerer.

      • Selv tak.

        Nu er det jo ikke en nyhed at vi har forskellige opfattelser af hvad en god familie komsammen er for noget, og det er helt fint. Jeg syntes at du gør det helt rigtige ved at holde den fest B har lyst til, og hendes forældre kan holde med glæde. At det betyder at vi ikke blev inviteret er helt som det skal være.

        Jeg inviterer så til de fester jeg har lyst til, og på den måde som passer til vores temperament.

  3. 1000 tak for kommentaren hos mig – den ledte jo til et besøg hos dig og det bliver ikke det sidste besøg!

Skriv et svar

