Nu ringer det ind

Mit frikvarter er slut. Hverdagen og arbejdslivet begynder igen. Jeg skulle have været afsted i tirsdags, men er syg, så det bliver først på mandag.

Ud over det åbentlyst fantastiske ved at få en søn og bruge et år på at hjælpe ham igang med livet, så er en barselsorlov også en pause fra arbejdslivet som giver plads til en masse tanker. Hverdagen bliver sat i perspektiv af sådan et afbræk.

Er jeg på den rette hylde? Er det det her arbejdsliv jeg vil have? Hvor er jeg om fem år?

Svaret på de første spørgsmål er “nja, ikke helt”. Jeg har ikke fundet et job som jeg brænder for og som mine ambitioner kan være i. Hvad jeg har fundet ud af er at jeg er nødt til at tage en kamp ad gangen. Derfor ved jeg ikke lige nu hvor jeg er om fem år. Og jeg ved at der er andre spørgsmål at besvare først.

Jeg skal finde det helt rigtige. Jeg skal have et liv hvor arbejdet ikke kun er pligt, men også glæde og tilfredsstillelse. Først skal jeg imidlertid finde fodfæste i en hverdag igen, så selv om jeg er tilbøjelig til at tænke mange skridt frem, og handle på alt det som jeg ikke helt synes er godt nok, vil jeg forsøge at tøjle det lidt, for det er faktisk ikke så dårligt at vende tilbage i en kendt stilling uden vagter efter en barselsorlov. Det kan godt være at almen praksis ikke gør mig lykkelig, men det gør min familie og for den er det udmærket at moren ikke er væk en masse nætter lige i starten.

Lidt senere, når hverdagen har indfundet sig, skal jeg finde ud af hvilket job jeg skal vokse færdig som læge i. Jeg håber jeg finder det, og jeg håber også at der kommer flere pauser i mit arbejdsliv, for dem bliver jeg klogere af.

Skriv et svar

