Endelig noget færdigt strik

Strikning og blogging hænger lidt sammen for mig. Jeg fik lyst til at strikke (igen) efter at have set lækre strikkede sager på forskellige blogs. Jeg læser mange strikkeblogs og lader mig hele tiden inspirere, og en af bevæggrundene for at starte denne blog var at have et sted at fremvise og registrere mine hjemmegjorte sager.

Det går desværre temmeligt langsomt med at få noget færdigt. Mest selvfølgelig fordi jeg strikker ret langsomt, men også fordi jeg ikke kan lade være med at have gang i flere forskellige ting på en gang. Jeg skulle f.eks forestille at strikke monogamt på nevø-trøjen, men alligevel er der kommet en lille drengevest af pindene.

Det startede med min Garnblomst. Kenneth Weller fra Garnudsalg.dk har fået en fantastisk ide. Han sælger fine æsker med 12 små nøgler garn i forskellige farver. De kan bruges i stedet for en buket blomster til garnglade kvinder. Sådan en købte jeg til mig selv, og den har jeg haft megen glæde af. Faktisk så meget at den her mere end en måned senere stadig står fremme. Det er der ikke mange buketter der kan konkurrere med.

B fandt hurtigt et par grønne farver hun godt kunne tænke sig en vest i. Da der ikke var garn nok i de små nøgler kombinerede jeg med en tråd fra lageret. Desværre viste det sig hurtigt at den blev for lille til B, men jeg valgte at strikke videre og den er perfekt til M. I mellemtiden har B så heldigvis fået ny yndlingsfarve, så nu er det gult der er det bedste. Måske når jeg at lave en gul vest til hende inden det skifter igen.

Billedet er anonymiseret en smule, for jeg er stadig lidt i tvivl om hvor meget jeg har lyst til at have billeder af mig selv og familien på nettet. Altså lysten er der helt bestemt. Hvem vil ikke gerne fremvise verdens kæreste unger? Der er bare det, at når først billederne ligger frit tilgængeligt er jeg ikke længere herre over dem. Jeg kan ikke vide hvor de ender, og hvis jeg fortryder kan jeg ikke være sikker på at kunne fjerne dem igen. Det kan godt være at jeg bliver klar til det hen ad vejen, men jeg har altså valgt at starte forsigtigt.

Strikkefakta:

Mønster: Askeladens klassiske retstrikkede vest. Supernem, superfin og god pasform. Jeg strikkede lidt ekstra længde, for at den ikke skal glide op over den runde mave og klumpe under armene. Jeg strikkede 4 pinde af hver farve højlandsuld til striberne, med oliventweed som gennemgående tråd.

Garn: En tråd Blackhill Højlandsuld og en tråd Silk Wool Tweed, begge fra garnudsalg.dk. Højlandsulden er fra garnblomsten, så jeg er ikke helt sikker på hvad farverne hedder. Tror den mørke er buksbom. Den lyse muligvis pæreskal, men det er svært at se på skærmen. Silk Wool Tweeden hedder Oliven.

Pinde: Jumperpinde af bambus str. 4.0

Teknik: Lynhurtigt begynderprojekt. Retrillede kanter og ellers rib. Enderne spytsplejsede ved hver farveskift, så der var minimalt med hæftning efterfølgende.

Skriv et svar

