Karitas

 

På Tenerife læste jeg andet bind af fortællingen om den islandske kunstner Karitas. I modsætning til de fleste anmeldelser jeg har set fungerede bind 2 bedre end bind 1 for mig.

Det tog mig noget tid at komme ind på livet af denne kvinde som strider sig igennem tilværelsen, drevet af en ambition hendes omgivelser ingen forståelse har for. Det er et liv præget af splittelse på grund af de stærke kræfter i hendes indre. Kunsten vil ud, på trods af alle konventioner og forpligtelser.

Da den sidste side var vendt sad jeg tilbage med følelsen af at have mødt en stærk og modig kvinde, men også en tristhed over at det skal være sådan. At Karitas, som mange af os ude i virkeligheden, ikke kan få enderne til at nå sammen. At ambitionerne er større end livet levner plads til. Jeg tror Karitas ville have ønsket at hun kunne falde til ro og være tilfreds med at være mor og hustru. Det ville have givet en lettere gang på jord.

Jeg ville gerne være skruet sammen så jeg kun ønskede en ting. 100% mor, 100% læge eller 100% noget helt tredje. Jeg vil det hele, og det giver både mangel på timer i et enkelt liv, og ofte en murende utilfredshed over ikke at kunne give nogen af elementerne i livet fuldt fokus.

Skriv et svar

