Hver dag tæller

Der er mindre end to måneder tilbage af min barsel. Jeg ville ønske at jeg glædede mig bare en lille smule til at komme tilbage på arbejde, men det gør jeg ikke. Til gengæld nyder jeg hver eneste dag herhjemme med lille M ekstra, fordi jeg pludselig kan se enden på vores tætte tid sammen.

Før jeg har set mig om starter han i vuggestue, og min dag skal ikke længere være fyldt af glade babylyde og våde, våde kys. Jeg synes det er for tidligt, men nok mere for mig end for ham. Han får det fint derhenne, men jeg er ikke helt parat til at afgive den største del af hans vågne tid til pædagoger.

Som fuldtids-udearbejdende forældre har vi måske 3-4 timer med vores børn fra de kommer hjem til de skal i seng. Og det er typisk de trætteste, mest pylrede timer på dagen. Den skønne lange formiddag hvor de har energi til sjove påfund, giver vi fra os til professionelle fem af ugens syv dage. Jeg tror ikke det er det rigtige for mig og mine børn. Det føles ikke helt sådan.

Nedsat tid er et ikke-eksisterende begreb for uddannelsessøgende læger. Vores uddannelsesplaner er skruet sammen omkring 37 timer pr. uge og intet andet. Mange har forsøgt at bearbejde sundhedsstyrelsen for at åbne op for andre måder at blive speciallæge, men de er ubøjelige på det område. Hvis jeg vil have mere tid herhjemme bliver det på bekostning af speciallægeuddannelsen (lige nu i hvert fald). Det er et drastisk skridt at tage, for jeg holder af mit fag og vil gerne være speciallæge.

Jeg starter på arbejde igen 1. marts. Så må jeg se hvordan det går. Hvis jeg savner børnene for meget, eller synes at prisen for vores familie er for høj må jeg finde en anden løsning. Lige i den her sammenhæng er det godt at vi endnu ikke har købt et hus, for vores økonomi er stadig særdeles fleksibel pga. af vores lave boligudgift.

Indtil 1. marts husker jeg bare mig selv på hele tiden at kysse, dufte og se på min lille dreng. Hver eneste dag er vigtig og skal nydes i fulde drag.

6 thoughts on “Hver dag tæller

  1. Hejsa

    Hvor er det dejligt at høre at du nyder at gå hjemme sammen med den lille søde dreng.

    Det er ikke nemt at få arbejde og familie til at gå op i en højere enhed, men husk at glæde dig over at du har flere ting du gerne vil, det er en bedre situation end at skulle vælge imellem flere ting man ikke så gerne vil.

    S

    • Kære Søren.
      Du har selvfølgelig ret, men jeg synes det er et lidt umuligt valg. Børn eller karriere? Jeg vil skisme gerne have begge dele, og først og fremmest vil jeg gerne gøre begge dele på en måde som er tilfredsstillende for mig selv og gør at mine børn får den tryghed og opmærksomhed som de har krav på.
      Laura

  2. Næh det er svært at få arbejde og forælderrollen til at gå op i en højere enhed, og især da når man som læge skal flytte rundt efter jobbene.
    Jeg nød beskrivelsen af jeres besøg i svømmehallen, jeg kunne sagtens følge din glæde 🙂

    • Hej Lene
      Heldigvis er hudlæge og klinisk genetiker vist de eneste specialer man ikke kan uddanne sig inden for i Aalborg, så jeg tror vi bliver her og forsøger at få de job som er her. Det er måske ikke så ambitiøst, men vi er to læger og hvis vi begge skulle jagte de helt rigtige ansættelser riget rundt, ville vores familie lide for meget overlast. Vi kommer selvfølgelig til at pendle i perioder fordi der er krav om ansættelser på flere hospitaler, men jeg har flyttet rigeligt i mit liv allerede, så nu vil jeg gerne slå rod her og forhåbentligt finde lidt ro.
      Tak for kommentaren om svømmehalsbesøget. Det er hyggeligt at du læser med.
      Laura

  3. Hej

    Det ligger nok ikke til mig at være særligt tålmodig med betingelser, der ikke er gode for en. Så jeg spørger mig selv, hvad ville være passende? Hvis du skulle synes, det her liv er det liv jeg ønsker, hvordan skulle det så være? Hvor meget arbejde synes du ville være optimalt?
    T

  4. Hej T
    Jeg kan ikke svare eksakt på dit spørgsmål. Måske ca. 25 timer om ugen, men jeg ved det ikke, for jeg har aldrig prøvet andet end fuld tid. Og der er lige det aspekt at min faglige identitet er vigtig for mig. Jeg er læge, og kan ikke forestille mig at være andet (pånær når jeg er træt af det hele og drømmer om at blive økologisk landmand). Jeg vil gerne have så meget, eller så lidt, arbejde at jeg både kan være læge og udvikle mig fagligt og have noget tid sammen med mine børn hvor vi ikke alle er helt bombede.
    Laura

Skriv et svar

