6. december 1993

Der døde min mor. For 17 år siden i dag. Jeg var 16 dengang. Så nu er mit liv efter pludselig længere end mit liv før.

Før og efter er heldigvis holdt op med at være hugget i granit. Det er ikke længere den eneste virkeligt skelsættende begivenhed i mit liv. Der er kommet børn, uddannelse og ægteskab. 6. december er bare en blandt flere datoer med en særlig betydning.

Jeg husker den og tænker tilbage hvert eneste år, men ikke længere med smerte. Sorg og savn, men ikke smerte. Hun skulle selvfølgelig have været her. Mine børn skulle have haft en mormor, og hun mangler i alle mulige situationer, men hun har i mange år kun været en del af mit liv som en indre arv, så jeg ved ikke reelt hvordan det er at have en mor. At være voksen og have en mor.

Der var ingen sne det år. Bare en kold våd forblæst vinterdag. Jeg stod hos hende ved det sidste hjerteslag og situationen var som den skulle være. Vi og hun var klar til at sige farvel, når det nu ikke kunne være anderledes.

One thought on “6. december 1993

Skriv et svar

