Løgn

Julia Lahme inviterer til at få løgnene på bordet. Mit svar til hende lyder sådan her:

Kære Julia

I mit liv er der to store kategorier af løgne. De ægte udtalte og alle undladelsesløgnene.

De ægte løgne starter typisk: Det er ok med mig at du … og fortsætter så med alt det som jeg siger jeg sagtens kan klare, men inderst inde gerne ville at andre, og selvfølgelig især T tog del i og ansvar for.

Undladelsesløgnene er meget værre. Det er alt det jeg ikke siger og som er så dybt begravet at jeg måske knapt er bevidst om det. Det er undladelsesløgn når jeg ikke får sagt: “Det er pisse-irriterende at du  – ikke fortæller hvornår du kan forventes hjem, tager for givet at jeg henter barn med mindre jeg udtrykkeligt har bedt dig om at gøre det, mumler og forventer jeg kan gætte hvad du tænker, osv. Min tavshed bliver til en løgn fordi jeg faktisk har lovet mig selv at værne om det her forhold, elsker ham og mener at for at få det til at virke må de rådne ting også på bordet. Alligevel er billedet af mig selv som evigt rummelig, og mit liv som harmonisk og konfliktfrit tilsyneladende for dyrebart til at jeg får tingene lagt frem i deres fulde ucharmerende udstrækning.

Jeg kan også finde på at pynte lidt på oplevelser så de fremstår større og sejere, og endelig fortæller jeg år efter år min tandlæge at jeg bruger tandtråd dagligt. Det gør jeg overhovedet ikke. Snarere en gang om ugen!

Skriv et svar

