Sov mit barn

Det er virkelig ikke for at klynke. Jeg ved godt at de allerfleste småbørnsfamilier har problemer med søvnen fra tid til anden, og mange har det langt sværere end vi. Begge børn sover igennem, og da mindstemanden bare er 4 måneder er det såmænd superfint. Det som ikke er så fint er at ældstebarnet har svært ved at falde i søvn. Det har hun haft i 4 måneder. Altså lige så længe som hun har været storesøster. Det er ikke lige slemt hele tiden, og det er sjældent hun bliver ked af det og græder. Når jeg alligevel synes det er et problem er det fordi det piner mig at se hende leve i et konstant søvnunderskud. Jeg længes tilbage til dengang hvor hun vågnede op og var glad hver evig eneste dag. Nu vågner hun enten og er ked af det, eller bliver vækket og er eddikesur. Og hendes formiddage er ikke så sjove som de plejede at være, for hun er hele tiden træt. Efter middagsluren er hun friskere. Hun ville sove 3 timer midt på dagen hvis vi ikke tog hende op, men det gør vi, for vi vil så gerne tilbage i en rytme hvor hun mest sover om natten og bare lige får et lille hvil midt på dagen. Vi savner nemlig også at have voksentid om aftenen.

Vi har et putteritual som hun kender og som har været fast siden hun var 10 måneder. Hun vil gerne i sin seng, og lægger sig og prøver at falde i søvn. Det sker bare ikke. Efter lidt tid kommer hun naturligt nok til at kede sig, og så finder hun selvfølgelig på at hun er tørstig, skal have ny ble, er sulten osv. Igen, alt normalt, og alle fiduserne kunne vi sagtens leve med, og endda holde af, hvis vores søde dejlige pige fik den søvn hun har brug for, så hun kan være sit glade, sjove selv. Det andet er ikke til at holde ud.

Jeg håber så inderligt at tiden arbejder for os, at alt falder tilbage i sin vante gænge og alt det her bare er et midlertidigt udsving fordi vores allesammens livsvilkår er ændret med ankomsten af lillebroren. Jeg vil så gerne hjælpe hende, men hvordan hjælper man sit barn med at falde i søvn?

2 thoughts on “Sov mit barn

  1. Det lyder lidt som om hun er ved at være nået dertil hvor en middagslur er for meget, og ingen middagslur er for lidt. Hvis det er det der er problemet arbejder tiden da i den rigtige retning, for så vil hun nå frem til at det er passende ikke at sove til middag.

  2. Jeg tror ikke hun er der endnu. Det bliver ikke bedre af at springe middagsluren over. Så er hun bare mere træt og pylret, men har ikke nemmere ved at falde i søvn.

Skriv et svar

